Saturs:

  1. Kas ir ‘’Montesori’’ metode un kāda ir tās ģenēze?
  2. ‘’Montesori’’ metode mājas apstākļos

Bērnu audzināšana saskaņā ar ‘’Montesori’’ idejām izraisa lielu interesi. Daudzās pilsētās ir bērnudārzi un skolas, kuru programmas ir balstītas uz šo metodi. Kas īsti ir ‘’Montesori’’ metode un kā tās elementus ieviest savās mājās? 

Kas ir ‘’Montesori’’ metode un kāda ir tās ģenēze?

Līdz pat šai dienai populārās audzināšanas un izglītības ‘’Montesori’’ metodes radītāja, ir itāļu ārste un pedagoģe – Marija Montesori. Viņa nebija tradicionālo audzināšanas un izglītības metožu piekritēja, kas vērsta uz disciplīnu un absolūtu bērnu paklausību. Marija Montesori uzskatīja, ka šī pieeja attur bērnus no mācīšanās un bloķē viņu dabisko potenciālu, tāpēc viņa izstrādāja savas audzināšanas un izglītības metodes, kuras pēc tam ieviesa savis vadītajā skolā. 

‘’Montesori’’ metodes pamatnostādnes 

  • Individuāla pieeja – katrs bērns ir atšķirīgs, attīstās savā tempā, tam ir savas intereses un vajadzības.
  • Atlīdzības un sodu sistēmas trūkums – bērnos jāstimulē iekšējā vajadzība izzināt pasauli, mācīšanās un paškontrole. 
  • Attiekties pret bērnu subjektīvi, nevis priekšmetiski – bērnam jādod iespēja pieņemt patstāvīgus lēmumus par sevi, kas palīdz attīstīt viņa patstāvību. Lielisks piemērs šādai pieejai ir ļaut bērnam pašam izlemt, kādu apģērbu viņš vēlas valkāt vai pat kādu bērna apģērbu pirkt. 
  • Atļauja iepazīt pasauli ar visām maņām un mācīties caur rotaļu – tie ir ļoti svarīgi ‘’Montesori’’ metodes aspekti. Jaunāko bērnu izglītošanā jākoncentrējas uz praktiskām aktivitātēm.

Ne velti ‘’Montesori’’ bērnudārzos un skolās dažādās grupās ir dažāda vecuma bērni. Jo, ne jau dzimšanas datums nosaka, kādas intereses bērns izrādīs un cik ātri viņam būs nepieciešama papildu informācija par izvēlēto tēmu. 

‘’Montesori’’ metode mājas apstākļos

 

Krāsainās paplātēs meitene šķiro rudens meža dāvanas

Audzināšanas un izglītības principu īstenošana saskaņā ar ‘’Montesori’’ metodi neprasa lielu piepūli vai milzīgus finansiālus izdevumus. Izšķirošu loma šeit ir pieeja bērnam un izturēšanās pret viņu kā pret būtni ar iekšējo gudrību, vajadzību pēc individuālas attīstības un mācīšanos ar rotaļas palīdzību.

‘’Montesori’’ metodē liela nozīme ir sekot bērna dabiskajiem instinktiem – viņa zinātkārei par pasauli un nepieciešamību to piedzīvot. Svarīgākais ir saprast, ka zināšanas par pasauli var iegūt no praktiskām aktivitātēm un rotaļām – īpaši ārā. Šī iemesla dēļ ir vērts pavadīt laiku kopā ar bērnu dārzā, parkā un mežā un ķerties pie āra rotaļlietām, kas palīdzēs attīstīt radošumu un dabisko vajadzību pēc izziņas.

‘’Montesori’’ metode arī liek lielu uzsvaru uz bērnu patstāvību, ko var atbalstīt, ļaujot bērniem pašiem pieņemt lēmumus, bet arī uzliekot pienākumu veikt noteiktus mājas pienākumus. Šīs aktivitātes ir jāpielāgo bērna spējām – visvienkāršākais veids, kā sākt, ir iemācīt mazulim, ka visām rotaļlietām ir jābūt savai pastāvīgai vietai un ka tās pēc rotaļāšanās ir jāsakārto.

Lietas, kas var noderēt mājās, kur bērni tiek audzināti pēc ‘’Montesori’’ metodēm:

  • Plastiskie materiāli – ‘’Montesori’’ metode ir vērsta uz bērnu radošuma stimulēšanu, kas bieži izpaužas mākslinieciskās darbībās. Ir vērts pa rokai ņemt plastiskas masas, krāsas, tāfeli un citus plastiskus materiālus, kas palīdzēs bērnam attīstīt mākslinieciskas intereses. Nozīmīgi, ka šīs preces var atrast Pepco piedāvājumā par pieņemamām cenām.
  • Materiāli radošām aktivitātēm – piemēram, pērlīšu rotu izgatavošanas komplekts vai saliekamie klucīši. Spēlēšanās ar tiem var būt ļoti radoša.

Pepco infografika par ‘’Montesori’’ rotaļlietām

Patiesībā ‘’Montesori’’ metodē bieži akcentēta tiek patstāvīga bērnu rotaļlietu veidošana. Lielisks grabulis var būt pudelīte, kas pildīta ar pērlītēm, savukārt iemācīties atšķirt krāsas un formas vienlīdz atbalsta gan īpašs šķirotājs, gan krāsaini dažādu formu makaroni, kurus var sākumā var samaisīt un pēc tam sašķirot. 

Materiālus, kas ir nepieciešami, lai patstāvīgi sagatavotu rotaļlietas bērniem, jūs atradīsiet arī Pepco piedāvājumā – un kas ir svarīgi, tie būs lēti, un tajā pašā laikā solīdi un praktiski. Saskaņā ar ‘’Montesori’’ pamatdomu rotaļa ir ne tikai puzles kārtošana vai leļļu matu ķemmēšana, bet arī lēkšana pa peļķēm mežā vai zīmēšana ar kociņu pludmales smiltīs. Mazāks standarta rotaļlietu skaits mājās nenozīmē, ka bērnam nebūs nekādas nodarbes, tieši otrādi – tas var rosināt viņa radošumu pavisam jaunā virzienā. Tas nebūt nenozīmē, ka nevajadzētu pirkt lelles un spēļmantiņas dažus gadus vecam bērnam, bet gan to, ka jādod bērnam lielāku izvēli, dažādību un iespēju patstāvīgi izlemt, ar ko un ar ko viņš vēlas spēlēties.